Java Developer? Przejdź na wyższy poziom wiedzy 🔥💪  Sprawdź

Team Leader? Podnieś efektywność swojego zespołu 👌 Sprawdź

Diagnostyka problemów w środowisku rozproszonych Mikrousług

Diagnostyka problemów w środowisku rozproszonych Mikrousług

Wyobraź sobie, że wystąpił problem w produkcyjnym systemie zbudowanym z sieci rozproszonych mikrousług. Błąd przekazuje zespół, który złożył żądanie do Twojego systemu i operacja zawiodła – obsługa trwała długo, a następnie został zwrócony błąd. Podają requestId oraz szczegóły żądania.

Czy byłbyś w stanie szybko odpowiedzieć, co konkretnie było przyczyną błędu?

W tym wpisie chciałbym poruszyć problematykę Observability (obserwowalności) systemów opartych o architekturę rozproszonych mikrousług. Opowiem o:

  • Log Aggregation, zbieranie logów w środowisku rozproszonym
  • Distributed Tracing, czyli śledzenie konkretnego żądania
  • Monitoring ogólnej kondycji systemu
    • Perspektywa ogólna serwisu
    • Perspektywa szczegółowa instancji
Komunikacja po REST czy systemie kolejkowym?

Komunikacja po REST czy systemie kolejkowym?

W świecie mikroserwisów pojawia się temat sposobu ich integracji, aby wymienić wiedzę i udostępnić usługi pomiędzy domenami. Dwa popularne podejścia to komunikacja synchroniczna (np. HTTP, REST) oraz integracja przez system kolejkowy typu Apache Kafka, RabbitMQ czy JMS (Java Message Service np. Tibco).

Każde podejście ma szereg wad i zalet, dlatego przed podjęciem decyzji należy zrozumieć przypadek użycia, poznać kontekst biznesoowy i wymagania niefunkcjonalne oraz przeprowadzić analizę za i przeciw cechom każdego z rozwiązań.

Apache Avro

Apache Avro

W praktycznych projektach, kiedy komunikujemy się pomiędzy mikrousługami za pomocą kolejki – musimy uzgodnić w Teamie, w jaki sposób będziemy serializowali i deserializowali dane na kolejce. W jaki sposób zostanie rozwiązane wersjonowanie struktury komunikatów? To kluczowe pytania, z którymi musi zmierzyć się każdy zespół przy projektowaniu komunikacji pomiędzy mikroserwisami.